Profile seminariów
Obszary tematyczne dla prac licencjackich i magisterskich
FILOZOFIA ROZWOJU OSOBOWEGO Z ELEMENTAMI PSYCHOLOGII – seminarium licencjackie
dr Łukasz Kołoczek
Prace, które będą powstawały pod moim kierunkiem, powinny mieścić się w którymś z poniższych obszarów:
1. Filozofia współczesna, w szczególności prądy: egzystencjalizm, fenomenologia, hermeneutyka, strukturalizm, poststrukturalizm; filozofowie: Husserl, Heidegger, Gadamer, Ricoeur, Derrida, Deleuze, Agamben (ewentualnie filozoficzne interpretacje pism psychoanalitycznych: Freud, Jung, Lacan). Przykładowe tematy prac licencjackich:
◦ Zagadnienie antycypacji własnej egzystencji w Byciu i czasie Martina Heideggera.
◦ Figura Homo sacer w pismach Agambena.
◦ Dekonstrukcja jako praktyka etyczna.
2. Troska o siebie (epimeleia heautou): współczesne interpretacje (P. Hadot, M. Foucault, P. Sloterdijk) oraz odczytania tradycji filozoficznej w tej perspektywie: filozofia grecka (np. antropotechniki u Demokryta, Platona, cyników, epikurejczyków, stoików), filozofia rzymska (np. Cyceron, Seneka, Epiktet, Marek Aureliusz), etyka i mistyka wczesnych pisarzy chrześcijańskich (psychologiczne i samorozwojowe aspekty pism ascetycznych ojców i matek pustyni), antropotechniczne aspekty mistyki chrześcijańskiej (Eckhart, Jan od Krzyża, etc.), próby odszukania wątków ascetycznych, rozwojowych, samopoznawczych (ogólnie: antropotechnicznych) w nowożytności: w filozofii, etyce, różnych formach duchowości. Przykładowe tematy prac licencjackich:
◦ Aspekty ascetyczne w hedonizmie Antystenesa.
◦ Wybrane antropotechniki w Seneki Listach do Lucyliusza.
◦ Sposoby radzenia sobie z namiętnościami wg pism Ewagriusza z Pontu.
◦ Rola przyjaźni w pracy bad sobą (wg wybranego autora).
◦ Różne typy przewodnika w terapii filozoficznej wg M. Foucaulta.
3. Psychologia filozoficzna: filozoficzne interpretacje uczuć (melancholia, lęk, gniew, duma, pożądanie, pragnienie itp.), cech charakteru (szlachetność, pycha itp.); filozoficzne interpretacje podstawowych pojęć psychologicznych (dusza, rozum, duch, umysł, uczucia, nastroje, namiętności, nieświadomość, działanie, wola, wyobraźnia, etc.) Przykładowe tematy prac licencjackich:
◦ Figura megalopsychosa u Arystotelesa
◦ Interpretacja melancholii wg Hildegardy z Bingen
◦ Czym są uczucia wg Kartezjusza
4. Filozofia jako praktyka: próby interpretacji filozoficznych koncepcji jako praktyki życiowej. Przykładowe tematy prac licencjackich:
◦ Interpretacja fenomenologii Husserla (hermeneutyki Gadamera itp.) jako sztuki życia.
◦ Współczesne formy stoicyzmu w kulturze popularnej.
KOGNITYWISTYKA – seminarium licencjackie
Dr Magdalena Reuter
Tematyka prac dyplomowych koncentruje się na zagadnieniach dotyczących filozofii umysłu, fenomenologii w naukach kognitywnych, neurokognitywistyki i psychologii poznawczej oraz tematach pokrewnych takich jak neuroestetyka, neurodydaktyka czy psychologia projektowania. W szczególności są to zagadnienia:
Filozofia umysłu: teorie świadomości, problem jaźni i tożsamości osobowej, problem wolnej woli, intencjonalność, teorie reprezentacji, ewolucja umysłów, poznanie społeczne
Neurokognitywistyka i psychologia poznawcza: neurokognitywistyka społeczna (w tym teoria umysłu, wspólna uwaga, empatia, neurony lustrzane), procesy pamięciowe, percepcja, iluzje poznawcze, konfabulacje, substytucja sensoryczna, synestezja, podejmowanie decyzji, zaburzenia percepcji, pamięci, świadomości, jaźni oraz poznania społecznego
Fenomenologia w naukach kognitywnych: historia fenomenologii oraz jej współczesne zastosowania w naukach kognitywnych, poznanie ucieleśnione, poznanie rozszerzone, świadomość i samoświadomość, jaźń, percepcja, pamięć, problem czasowości doświadczenia, poznanie innych umysłów, neurofenomenologia, wywiady fenomenologiczne w badaniach kognitywistycznych
Neuroestetyka:badania nad odbiorem dzieła sztuki oraz teorie neuroestetyczne
Psychologia projektowania: badania z psychologii projektowania w szczególności w zakresie percepcji, uwagi oraz użyteczności
Neurodydaktyka. neuropedagogika: wykorzystanie wiedzy z zakresu funkcjonowania procesów poznawczych w nauczaniu
SOCJOLOGIA– seminarium licencjackie
Dr Ewa Albińska
Preferowana problematyka prac dyplomowych przygotowywanych w ramach seminarium:
1. Polityka społeczna, polityka zdrowotna, polityka ekologiczna.
2. Postawy prospołeczne/antyspołeczne, prozdrowotne/antyzdrowotne, proekologiczne/antyekologiczne.
3. Działalność instytucji państwowych, jednostek samorządu terytorialnego, organizacji pozarządowych w zakresie polityki społecznej, zdrowotnej, ekologicznej.
4. Edukacja społeczna, zdrowotna, ekologiczna.
5. Profilaktyka, prewencja społeczna, kryminalna.
6. Prawo ochrony środowiska, przestępczość ekologiczna.
7. Rozwój zrównoważony, edukacja ekologiczna, świadomość ekologiczna.
8. Patologie społeczne, wsparcie osób zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Dr Mirosław Boruta Krakowski
Dr Aldona Guzik
Seminarium obejmuje 45 godzin: 15 w pierwszym i 30 w drugim semestrze
Prace oparte na realizacji badań
W pierwszym semestrze przedstawione zostaną zasady pisania prac licencjackich z wymogami merytorycznymi oraz redakcyjnymi. Dokonany zostanie wybór tematów oraz ustalone tytuły prac, a także wybór literatury niezbędnej do jej napisania. Semestr ten powinien zakończyć się oddaniem pierwszego rozdziału teoretycznego pracy.
W semestrze drugim dokonamy wyboru metody, techniki i narzędzia badawczego niezbędnego do zrealizowania przyjętego problemu badawczego, a następnie studenci uczestniczący w Seminarium zrealizują badania i ukończą część analityczną pracy. Semestr ten kończy się obroną na przełomie czerwca/lipca.
Zakres problematyki podejmowanej na seminarium: socjologia komunikacji i mediów, socjologia kultury, socjotechnika, PR, opinia publiczna, marketing polityczny.
Dr Małgorzata Krywult-Albańska
Seminarium koncentruje się wokół zagadnień z zakresu demografii społecznej, socjologii ludności, socjologii migracji i socjologii środowiska. Zapraszam osoby zainteresowane tworzeniem projektów badawczych na tematy takie jak: sytuacja demograficzna w Polsce (uwarunkowania i konsekwencje niskiej dzietności, postawy prokreacyjne, migracje wewnętrzne i zagraniczne, itp.), procesy integracji imigrantów, społeczne konsekwencje zmian klimatu. Preferowane są projekty tworzone z wykorzystaniem metod ilościowych i/lub mieszanych (triangulacja metod badawczych).
Dr Paweł Walawender
Temat przewodni seminarium: Procesy zmiany społeczno-gospodarczej towarzyszącej czwartej rewolucji Przemysłowej
Seminarium licencjackie skupia się na badaniach i analizie procesów rozwoju społeczno-gospodarczego, ze szczególnym uwzględnieniem przekształceń gospodarki w kierunku przemysłu 4.0 (czwarta rewolucja przemysłowa). Seminarium poświęcone jest tematom związanym z rynkiem pracy, bezrobociem, zmianami społecznymi wywołanymi przez technologię oraz przemianami demograficznymi. Studenci są zachęcani do prowadzenia badań, analizy danych i tworzenia prac licencjackich na podstawie tych obszarów tematycznych.
Studenci mają możliwość wyboru jednego z poniższych zagadnień (w trakcie seminarium nastąpi doprecyzowanie tematu) lub zgłoszenia własnych propozycji badań, które wpisują się w podaną problematykę.
Przykładowe zagadnienia:
- Wpływ Przemysłu 4.0 na rynek pracy: Analiza zmian na rynku pracy w kontekście rozwoju przemysłu 4.0. Badanie nowych wymagań kompetencyjnych i umiejętności zawodowych.
- Bezrobocie a transformacja technologiczna: Analiza wpływu automatyzacji i robotyzacji na wskaźniki bezrobocia. Propozycje działań polityki społecznej w celu łagodzenia skutków transformacji technologicznej na rynku pracy, postawy pracowników wobec robotyzacji
- Zmiany społeczne wywołane Przemysłem 4.0: Badanie zmian społecznych, takich jak zmiany w sposobie życia i pracy ludzi, wynikających z postępu technologicznego w przemyśle.
- Przemiany Demograficzne a Przemysł 4.0: Analiza wpływu zmian demograficznych, takich jak starzenie się społeczeństwa, na rozwój przemysłu 4.0 i rynku pracy.
- Etyka i Społeczna Odpowiedzialność w Erze Przemysłu 4.0: Badanie kwestii etycznych i społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw w kontekście rozwoju przemysłu 4.0.
Dr Michał Warchala
Tematyka seminarium uwzględnia trzy zasadnicze obszary zainteresowań badawczych:
– socjologię religii (funkcjonowanie wierzeń religijnych w społeczeństwie, kościoły i praktyki religijne, problem odchodzenia od religii, sekularyzacja, konwersje, nowe ruchy religijne itd.)
– szeroko rozumianą problematykę narodu i nacjonalizmu (wymiary współczesnej tożsamości narodowej, postrzeganie innych grup narodowych, stereotypy, stosunek do mniejszości narodowych itp.)
– kwestie związane z socjologią polityki (obecność i funkcjonowanie ideologii politycznych w społeczeństwie, podziały polityczne, związki polityki z religią itp.).
W tym obszarach powinni mieścić się tematy prac przygotowywanych w ramach seminarium.
Dr Bogdan Więckiewicz
Tematyka prac dyplomowych koncentruje się na zagadnieniach dotyczących współczesnych zmian społecznych związanych z procesami globalizacji, konsumpcjonizmu oraz indywidualizacji.
W obszarze głównych zainteresowań są kwestie związane z:
1. Rodziną, jej znaczeniem, przemianami i problemami.
2. Młodzieżą, jej najważniejszymi wyborami, celami życiowymi i wartościami.
3. Przemianami stylu życia współczesnego społeczeństwa polskiego
4. Relacjami międzyosobowymi w kontekście korzystania z najnowszych technologii informatycznych.
5. Znaczeniem kultury i religii oraz ich zmianą
6. Wpływem mediów na postawy, wybory i zachowania współczesnego człowieka.
Przedstawione główne zagadnienia są wskazówką dla seminarzysty, natomiast tematy prac są dyskutowane i ustalane w oparciu o indywidualne zainteresowania oraz wiedzę studenta.
SOCJOLOGIA– seminarium magisterskie
Dr hab. Paulina Rojek-Adamek, prof. UP
Preferowana tematyka prac magisterskich (studiów teoretycznych i empirycznych) przygotowywanych w ramach seminarium obejmuje:
- Elementy socjologii pracy, szczególnie ról zawodowych w obszarze sektorów kreatywnych i przemysłów kultury.
- Wybrane zagadnienia z obszaru socjologii reklamy.
- Podstawy zarządzania organizacjami, szczególnie w obszarze sektorów kreatywnych i przemysłów kultury.
- Strategie komunikacyjne w obszarze Public Relations.
- Znacznie komunikacji wizualnej w zarządzaniu strategicznym i polityce PR.
- Socjologię designu i jego społecznych funkcji w szerokiej perspektywie poznawczej.
Dr hab. Radosław Marzęcki, prof. UP
Na seminarium zapraszam Studentów zainteresowanych przede wszystkim problematyką z zakresu socjologii polityki, socjologii sfery publicznej oraz socjologii młodzieży. W trakcie seminarium Studenci przygotowują wraz z promotorem indywidualne projekty badawcze zorientowane na diagnozę najbardziej istotnych zjawisk i procesów z punktu widzenia danego kierunku studiów. Problematyka seminarium obejmuje w szczególności następujące zagadnienia:
- polska scena polityczna po 1989 roku: konflikty polityczne, rywalizacja polityczna, elektoraty partyjne;
- kondycja polskiej demokracji, transformacja i demokratyzacja, kryzys demokracji na świecie, konsolidacja i dekonsolidacja demokracji, populizm;
- dyskurs polityczny i publiczny, komunikowanie polityczne, język polityki, debata publiczna, propaganda, dyskurs medialny;
- kampanie wyborcze w Polsce i na świecie; marketing polityczny, kreowanie wizerunku, reklama polityczna, badania rynkowe, Internet w kampaniach wyborczych;
- postawy polityczne społeczeństwa, zachowania wyborcze, motywy głosowania, procesy podejmowania decyzji wyborczych, światopogląd i wartości elektoratów, zmiana społeczna, trauma społeczna, patriotyzm i tożsamość narodowa;
- rola mediów masowych w kształtowaniu opinii publicznej, opinia publiczna na ważne tematy w Polsce i na świecie; świadomość społeczna i pamięć historyczna, partycypacja polityczna w przestrzeni wirtualnej;
- społeczeństwo obywatelskie – teoria i praktyka, aspekty instytucjonalne; ruchy społeczne i miejskie, bezpieczeństwo w przestrzeni miasta; rola lokalnych liderów, elity polityczne na poziomie lokalnym;
- marketing sfery publicznej, wizerunek instytucji, komunikacja społeczna, Public Relations, badanie jakości funkcjonowania instytucji samorządowych, projektowanie polityk publicznych;
- młodzież i studenci jako podmiot i przedmiot procesów politycznych i wyborczych, style życia, kultura polityczna;
- polityczne, społeczne i ekonomiczne konteksty życia współczesnej młodzieży;
- problemy społeczne (m.in. bezrobocie, korupcja, przestępczość, patologie społeczne) we współczesnej Polsce.