Uchwała Nr 172/2021 Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 15 kwietnia 2021 r. w sprawie Narodowego Programu Kopernikańskiego
Rada, po zapoznaniu się z materiałem o Narodowym Programie Kopernikańskim, mającym charakter projektu ustawy która miałaby wejść w życie już 1 czerwca 2021 r., to jest za niecałe dwa miesiące, stwierdza że nigdy dotychczas nie spotkała się z tak radykalną propozycją ingerencji instytucjonalnej i finansowej w system nauki w Polsce bez uprzedniego przedstawienia rzetelnego uzasadnienia opartego na solidnych analizach. W tej sytuacji Rada przedstawia co następuje.
- Rada dostrzega duży niepokój w środowisku akademickim wywołany tym projektem, co znalazło wyraz w uchwałach różnych gremiów naukowych oraz w komentarzach w mediach publicznych.
- Rada podziela ten niepokój, gdyż nie widzi możliwości, by zaproponowane rozwiązania mogły choćby w niewielkim stopniu przyczynić do realizacji zapisanego w preambule ustawy celu, jakim jest „dołączenie polskiej nauki do poziomu czołowych centrów naukowych na świecie”.
- Poprawa globalnej pozycji nauki w Polsce jest ambicją całego środowiska naukowego, co potwierdziły szerokie konsultacje poprzedzające przygotowanie ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce i przyjęte w ich efekcie rozwiązania ustawowe. Klarowny układ instytucjonalny, na który składają się uczelnie, instytuty badawcze, PAN, PAU, agencje wspierające ich działanie oraz ustawowo umocowane instytucje przedstawicielskie, a także istotnie poszerzona autonomia polskich uczelni wsparta elastycznym mechanizmem finansowania w postaci subwencji stanowiły próbę stworzenia warunków do realizacji tych ambicji. Rada jednoznacznie podziela opinię Pana Ministra Włodzimierza Bernackiego, wygłoszoną na kilku forach akademickich, w tym na jednym z posiedzeń Rady, że „należy dać tym rozwiązaniom szansę sprawdzenia się”.
- Tym większym zaskoczeniem dla Rady jest propozycja utworzenia szeregu instytucji, alternatywnych do już istniejących. Miałyby m.in. powstać: nowa korporacja uczonych z połową składu zdefiniowaną przez polityków, powielająca w dużej mierze rozwiązania z ustawy o PAN z 1951 r., nowa uczelnia obdarzona bezprecedensowym „kredytem ewaluacyjnym”, nowe Centrum Badawcze dysponujące znacznym majątkiem nieokreślonego pochodzenia oraz niezależny od NCN, NCBiR oraz NAWA system grantowy. Wdrożenie tego projektu stanowiłoby zdaniem Rady destrukcję spójności polskiego systemu nauki i szkolnictwa wyższego.
- Za tymi propozycjami kryją się dużej skali potrzeby materialne i finansowe. Realna jest obawa, że nakłady związane z realizacją Narodowego Programu Kopernikańskiego obciążą budżet nauki i szkolnictwa wyższego, co skutkowałoby istotnym pogorszeniem sytuacji dotychczas istniejących instytucji.
- Użyte w preambule projektu uzasadnienie:
„Myślą przewodnią proponowanego przedsięwzięcia jest stworzenie sieci efektywnych instytucji naukowych. Dzięki świeżości, kreatywności, innowacyjności oraz zaangażowaniu międzynarodowych autorytetów, staną się one ośrodkiem o znaczącym prestiżu naukowym, a jednocześnie będą silnie oddziaływały w skali globalnej.”
stanowi, w opinii Rady, skrajnie niesprawiedliwą ocenę działania obecnie istniejących korporacji uczonych, uczelni i instytutów badawczych. Projekt nie wskazuje żadnych mechanizmów, które mogłyby zagwarantować wyniesienie „kreatywności i innowacyjności” w nowo powołanych instytucjach na poziom istotnie wyższy od tego, który osiągają instytucje już istniejące. - Konkludując, Rada uważa, że przyjęcie ustawy o Narodowym Programie Kopernikańskim nieodpowiedzialnie zaburzyłoby polski system nauki i szkolnictwa wyższego, gdyż oczekiwane korzyści mają charakter całkowicie hipotetyczny.
- Ponadto Rada jest zaskoczona tym, że nie miała okazji poznać wcześniej założeń tak rozległego przedsięwzięcia. Rada miała prawo tego oczekiwać, zgodnie z art. 329 ust. 2 ustawy PSWiN:
Organy władzy publicznej zasięgają opinii instytucji przedstawicielskich w sprawach zasad działania i kierunków rozwoju systemu szkolnictwa wyższego i nauki (…)
Bez konsekwentnego wypełniania tego warunku Rada nie będzie w stanie wywiązać się ze swojego ustawowego zobowiązania, zapisanego w art. 330, ust.1 ustawy:
RGNiSW współdziała z organami władzy publicznej w zakresie polityki naukowej państwa.
Rada Główna Nauki i Szkolnictwa Wyższego uważa realizację tego zadania za swój kardynalny obowiązek.
Uchwałę otrzymuje Minister Edukacji i Nauki.
Przewodniczący Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Prof. Zbigniew Marciniak